Als gemeente werken we continu aan Eindhoven. Hiertoe signaleren en analyseren we ontwikkelingen, en gebruiken we de verkregen inzichten om de stad te verbeteren.
We onderzoeken bijvoorbeeld systematisch wat er onder de Eindhovense bevolking leeft. Dit gebeurt door middel van analyses op registratiedata of het peilen van verschillende thema’s onder inwoners. Een paar keer per jaar sturen we inwoners hiervoor een gerichte uitnodiging, bijvoorbeeld om mee te doen aan de Inwonersenquête. Verder hebben we een onderzoekspanel: het DigiPanel.
Bovendien wordt de wereld en de stad steeds digitaler. We krijgen daardoor steeds meer gegevens tot onze beschikking. Deze gegevens, ook wel data genoemd, zijn een bron van waardevolle informatie. Dit brengt veel mogelijkheden, maar ook uitdagingen met zich mee. Zorg voor betrouwbare informatie, goede duiding van cijfers en onderzoeksresultaten is essentieel om Eindhoven te verbeteren.
Nieuwsgierig naar de verschillende databronnen van de gemeente Eindhoven en informatieproducten die hieruit ontstaan? Bezoek dan de pagina 'Statistiek en onderzoek per thema'.
Panels – Gemeentelijk DigiPanel
Het DigiPanel is een online panel van de gemeente Eindhoven met ongeveer 7.000 leden. Wil je ook jouw mening en ervaringen delen over Eindhoven en ben je 18 jaar of ouder? Meld je dan aan voor het DigiPanel. In dit digitale panel kun je je mening geven over allerlei onderwerpen. Van leefbaarheid in de buurt en onderhoud van de openbare ruimte tot gemeentepolitiek. Je gegevens worden vertrouwelijk behandeld en niet ter beschikking gesteld aan derden.
Als je deelneemt aan het panel, krijg je een paar keer per jaar een vragenlijst. Je zit nergens aan vast. Je kunt per keer beslissen of je meedoet of niet. Deelname aan een onderzoek is altijd op vrijwillige basis.
Monitoring
Een waardevolle toevoeging aan onderzoek is het volgen van een ontwikkeling over een langere periode. Dit geeft vaak extra inzicht. De onderzoeksafdeling van de gemeente Eindhoven houdt diverse gegevens over de gemeente over langere periode bij en rapporteert hierover in diverse monitoren. Voorbeelden van monitoren zijn het coronadashboard en de jaarlijkse Inwonersenquête.
Inwonersenquête
De Inwonersenquête is een jaarlijks onderzoek onder Eindhovenaren tussen de 18 en 85 jaar oud. Een representatieve groep Eindhovenaren kan op deze manier hun mening geven over diverse onderwerpen. Zo worden er vragen gesteld over het milieu, veiligheid en cultuur maar ook over bijvoorbeeld sportdeelname. Tegelijkertijd met de Inwonersenquête wordt ook gestart met een onderzoek onder (ouders/verzorgers van) kinderen en jongeren van 4 tot en met 23 jaar specifiek over sport- en cultuur.
De onderzoeksafdeling van de gemeente Eindhoven waarborgt de kwaliteit en inhoud van de vragenlijst en zorgt voor afstemming met de betrokken beleidsafdelingen en met het bestuur. De resultaten van de enquête worden geanalyseerd en gebruikt voor verschillende monitoren. Daarnaast is de informatie van belang voor de programmabegroting en voor het maken van beleid. Bekijk de resultaten van de Inwonersenquête 2023.
Beleidsonderzoek
De onderzoeksafdeling van de gemeente Eindhoven voert onderzoek uit ter ondersteuning of evaluatie van beleid. Dit gebeurt aan de hand van o.a.:
- Onderzoek en analyse;
- Onderzoeksondersteuning;
- Uitvoeren van kwalitatief onderzoek / interviews.
Het gaat hierbij om (onder andere) wettelijke beleidsevaluaties, zoals onderzoek naar voortijdig schoolverlaten en diverse cliënttevredenheidsonderzoeken, maar ook om verdiepende onderzoeken die bijdragen aan specifieke doelstellingen zoals genoemd in de programmabegroting.
Waarom Open Data?
Data die voor iedereen toegankelijk zijn, noemen we Open Data. Al een aantal jaren werkt de Gemeente Eindhoven hard aan het publiek beschikbaar maken van haar data via ons Open Data portaal. Doel hiervan is om:
- Transparantie naar de burger en bedrijven te vergroten;
- Het verhogen van de interne efficiency;
- Het creëren van economische waarde door hergebruik van de data.
Welke gegevens zijn beschikbaar als Open Data?
Het betreft gegevens (dataverzamelingen) over veel uiteenlopende onderwerpen: van locaties van openbare verlichting en alle hondenlosloopterreinen in de stad, tot de gebiedsindeling van de prioriteitennota. De data zijn afkomstig van de gemeente en allerlei andere partijen.
We zien dat inwoners vooral de meldingen openbare ruimte en aangevraagde vergunningen bekijken. We werken er aan om deze data nog overzichtelijker weer te geven. En om zoveel mogelijk de data open te stellen waar jij als inwoner echt iets aan hebt.
Wat kan ik als inwoner met Open Data?
Of je nu een geïnteresseerde inwoner bent, of een professionele dataspecialist: Open Data van de gemeente Eindhoven vind je in ons Open Data portaal. Met data kun je bepaalde zaken voorspellen, terugkijken op dingen die zijn gebeurd en vergelijkingen maken.
Heb je gevonden wat je zocht? Dan kun je de gegevens niet alleen bekijken in een tabel of op de kaart, maar ook filteren. Wil je data gebruiken binnen jouw eigen toepassingen? Dan kun je deze downloaden of ophalen via de API.
Op dit moment is het Open Data portaal vooral geschikt voor professionals, zoals onderzoekers. Medewerkers en samenwerkingspartners van de gemeente Eindhoven maken er ook gebruik van. Ook helpen we er ontwikkelaars van digitale applicaties mee die de gegevens nodig hebben voor nieuwe toepassingen.
Uitleg gebruik Open Data portaal
Je kan ons Open Data portaal niet alleen gebruiken om data te raadplegen, maar ook om data te filteren op de door jou gewenste onderdelen. Het resultaat kan je op verschillende achtergronden bekijken en opslaan. Hoe? Dat lees je op de pagina Uitleg Open Data portaal.
Documentatie Open Data
Op de pagina 'Richtlijnen' beschrijven we hoe we het openstellen van data aanpakken.
-
Open Data principes NL (38.03 kB)
-
Smart Society Charter (106.28 kB)
CBS Urban Data Center/Eindhoven
Het CBS en de gemeente Eindhoven bundelen hun krachten binnen het CBS/Urban Data Center Eindhoven. In dit samenwerkingsverband komt de kennis van het CBS over onder meer methodologie, data-infrastructuur en privacy samen met de kennis en ambitie van de gemeente Eindhoven als datagedreven smart society. Lees meer op cbs.nl.
Hoe gaan we om met privacy?
De Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) is er voor de bescherming van de privacy van alle inwoners van een gemeente. Bij het verzamelen van gegevens houdt de gemeente zich aan deze wet.
De gemeente verzamelt en gebruikt persoonsgegevens enkel voor een specifiek en duidelijk omschreven doel en gebruikt de persoonsgegevens alleen voor het doel waarvoor ze zijn verzameld of voor de (verenigbare) doelen waarvoor ze verder worden verwerkt, waaronder wetenschappelijk en historisch onderzoek, archivering in het algemeen belang en statistische doeleinden.
Indien er sprake is van het doen van statistisch en/of wetenschappelijk onderzoek worden jouw persoonsgegevens alleen verzameld en gebruikt voor het onderzoek waaraan je meedoet. De uitkomsten van de onderzoeken zijn anoniem, waardoor we de privacy van deelnemers waarborgen. De resultaten van onze onderzoeken zijn nooit te herleiden tot individuele deelnemers en deze worden niet doorgegeven aan derden.
Meer informatie vind je in de privacyverklaring statistisch onderzoek.
Ook wanneer we gegevens openbaar beschikbaar willen stellen als Open Data, zorgen we ervoor dat de privacywetgeving wordt nagestreefd. Zo bevat Open Data bijvoorbeeld nooit privacygevoelige gegevens. Deze en andere richtlijnen rondom Open Data lees je in het document Open data principes NL.
Contact
Heb je vragen of opmerkingen over onderzoek en (Open) Data? Of heb je een verzoek om data beschikbaar te maken op ons Open Data portaal? Alle vragen en ideeën zijn van harte welkom. Neem contact met ons op via het reactieformulier.